De komende weken is het flink spannend in de bestuurskamers van Ryanair. Michael O’Leary, CEO en bekend om zijn scherpe tong én vastberaden plannen, staat op het punt een bonus van maar liefst €100 miljoen binnen te halen. Zoiets hoor je niet elke dag — en toch is het niet zomaar een cadeautje. De bonus is gekoppeld aan keiharde targets die niet alleen hem, maar vooral de aandeelhouders moeten laten juichen.
Wat maakt zo’n CEO-bonus eigenlijk ‘verdient’?
Als je het mij vraagt, zijn CEO-bonussen vaak voer voor pittige discussies aan de borreltafel. Elon Musk moest er zelfs voor naar de rechtbank, voordat hij zijn beruchte multimiljoenbonus van Tesla kreeg. In de luchtvaart kijkt men benieuwd toe of O’Leary zijn belofte waarmaakt. “Wij leveren onze aandeelhouders serieuze waarde, terwijl sommige Premier League-spelers of -trainers €20 tot €25 miljoen per jaar binnenhalen”, zegt O’Leary nuchter — een opmerking die Britse kranten als The Telegraph gretig citeerden.
Toch wringt het een beetje dat deze mijlpaal wordt aangekondigd terwijl Ryanair juist in een arbeidsconflict zit. Een deel van het personeel moet salaris inleveren; dat schuurt als je leest over zulke bedragen aan de top.
Hoe werkt deze miljoenenbonus?
- Bonus werd in 2019 afgesproken en recent met ruim vijf jaar verlengd
- Alleen uit te keren als Ryanair’s aandelen minstens €21 waard zijn — 28 dagen achter elkaar
- Sinds 2 mei 2025 ligt dat doel voor het eerst binnen bereik: 27 dagen op rij boven de grens
Niet eerder lukte dit zo lang: het vorige record stond op slechts vijf dagen, voorjaar 2024. O’Leary blijft evenwel voorzichtig: “Er kan nog van alles gebeuren voordat het officieel is.”
En zelfs áls het doel gehaald is: echt betaald krijgt hij die miljoenen pas in 2028, en alleen als hij tot die tijd CEO blijft. Kwestie van uithoudingsvermogen — ook voor de aandeelhouders, want die liften direct mee op deze stijging van de aandelenkoers.
Herinvesteren in eigen aandelen: het slimme trucje van Ryanair
Opvallend: Ryanair presteerde op de beurs opvallend goed, óók al daalde de jaarlijkse nettowinst met 16% naar €1,61 miljard. Dat komt deels door een slimme aandelen buyback van €750 miljoen, begin zomer 2024. Door het aantal aandelen te verkleinen neemt hun waarde automatisch toe — een mooie meevaller voor iedere belegger die Ryanair in portefeuille heeft.
Geen wonder dat O’Leary ondertussen tot de rijkste Ieren wordt gerekend. Volgens Forbes schommelt zijn vermogen rond de $1,1 miljard. Of hij daar bescheiden van wordt? Mwa — de man staat eerder bekend om zijn eigenzinnige plannen, en steevast de randjes van het mogelijke op zoeken. Dat maakt hem niet bij iedereen geliefd, maar hij krijgt wel dingen voor elkaar.
Wat kunnen Nederlandse investeerders hiervan leren?
- Let op managementdoelstellingen die gekoppeld zijn aan koersprestaties: die kunnen zorgen voor flinke koersbewegingen, zowel omhoog als omlaag.
- Ook als de winst van een bedrijf daalt, kunnen slimme buybacks de waarde van jouw aandelen versterken.
- Directiebeloningen zijn niet alleen een zakelijk signaal, maar kunnen soms ook leiden tot onrust op de werkvloer — volg nieuws rondom arbeidsconflicten.
- Als gewone belegger profiteer je mee zolang de CEO zijn targets haalt, maar houd altijd rekening met plotselinge wendingen — beurskoersen blijven onvoorspelbaar.
Dus, of u nu regelmatig naar Schiphol reist of gewoon benieuwd bent naar de toekomst van de luchtvaart: de strijd om de miljoenentrofee bij Ryanair biedt volop lessen — niet alleen voor managers, maar ook voor jezelf als belegger. Even je agenda checken – deze zomer kan historisch worden.