De officiële aankondiging is even uitgesteld, maar achter de schermen werkt het economische team aan de laatste technische en juridische details van het nieuwe dollarregime — zonder grotere lasten en mét oog voor internationale regels. De veelbesproken nieuwe fase van dollar-remonetisatie — bedoeld om de Amerikaanse dollars die nu nog ‘onder het matras’ liggen, weer in omloop te brengen — krijgt dus nog wat vertraging. Het kabinet onthoudt zich met opzet tot na de verkiezingen dit weekend van een formele presentatie. Niet voor het eerst trouwens: dit vraagstuk drukt al jaren op de beleidsagenda.
in dit artikel duiken we in de oorzaken, de beoogde oplossingen en de impact voor iedereen in Nederland die het onderwerp volgt. Of u nu werkt in financiën, ondernemerschap, of gewoon benieuwd bent hoe overheid en economie elkaar vinden in 2025 — hier leest u verder.
Waarom dollars terughalen? (en waarom nu?)
Het draait in de kern om macro-economie: de overheid zoekt dringend naar manieren om de economie te stimuleren zonder meer euro’s (of, in dit buitenlandse geval: pesos) bij te drukken. Want meer geld in omloop zonder onderliggende groei? Dan krijgen we inflatie en daar zit niemand op te wachten.
Dus: dollars die jarenlang buiten het officiële circuit werden bewaard — mensen stopten letterlijk biljetten onder hun matras of hielden dollars buiten de bank — zijn nu het doelwit. Een financiële injectie, maar dan van spaargeld van particulieren. deze aanpak kwam eerder ook al langs: vorig jaar legaliseerde men kapitaal van ongeveer 20 miljard dollar. Die ‘inkomsten’ voedden vooral leningen in vreemde valuta.
Politiek en risico’s: waarom het gevoelig ligt
Waarom dan zo’n geheimzinnigheid tot na de verkiezingen? Simpel: er hangt politieke spanning om deze maatregelen. Critici vrezen dat het systeem de controle op witwassen en andere zware criminaliteit ondermijnt. De overheid wil niet opnieuw beschuldigd worden van vrijblijvend beleid — dat zou snel internationale repercussies kunnen hebben, bijvoorbeeld van het FATF (Financial Action Task Force).
Ergens logisch. Regelgeving moet sluitend zijn, zeker in een tijd van internationale kapitaalstromen en scherp toezicht uit Brussel — of, dichter bij huis, DNB en de Nederlandse autoriteiten.
Verrassende aanpassing bij belastingaangifte
Een van de meest besproken wijzigingen — tot nu toe niet officieel bevestigd — betreft de manier waarop men belastingaangifte doet. Het is de bedoeling om de administratieve lasten voor ZZP’ers te verlichten: minder verplichting om elk detail van het vermogen uit te kauwen aan het eind van het jaar. De focus komt meer te liggen op nettowinst, niet meer op het minutieus verantwoorden van elk bezit. De impact voor vermogende Nederlanders blijft beperkt — het zijn vooral de kleine ondernemers die profiteren.
Binnenlandse (en regionale) context: remonetisatie is opnieuw actueel
Waarom komt deze discussie juist nu weer op? Volgens updates vanuit financiële consultancy’s — opvallend: Adcap en Quantum komen vaak langs in dossiers — wil men de economie laten groeien zónder de geldhoeveelheid in eigen valuta te vergroten. Dus, proberen ze nu dezelfde historische niveaus van liquiditeit te halen door vreemde valuta te mobiliseren.
Ook Nederlandse analisten herkennen het patroon. In regio’s als Rotterdam en Amsterdam houden expats en ondernemers regelmatig dollars buiten de bank. Rijksbeleid om die dollars juist te laten werken in de formele economie, kan best interessant uitpakken — niet alleen voor de schatkist, maar ook voor ondernemers die met internationale handel te maken hebben.
Risico’s en kanttekeningen
- Seizoensinvloeden: traditioneel is het in de tweede helft van het jaar moeilijker om voldoende vreemde valuta aan te trekken.
- Vertrouwen: veel hangt af van het vertrouwen in het belastingregime en het regelgevend kader. Schiet dat tekort? Dan blijven dollars alsnog buiten beeld.
- Internationaal toezicht: falen op anti-witwasgebied brengt risico’s richting EU en internationale toezichthouders.
Wat betekent dit voor u?
Voor Nederlandse ondernemers, beleggers en vermogende particulieren biedt deze aanpak een interessant perspectief: mocht de overheid — hier of elders — eenzelfde route kiezen, is het zaak tijdig uw fiscale en financiële positie onder de loep te nemen. Veilig dollars aanhouden als buffer is bij inflatoire valuta vaak logisch, maar de tijden van spaargeld onder het matras lijken geteld.
Mocht u werken in de financiële sector: let vooral op de veranderende eisen rond rapportage en monitoring van internationale geldstromen. Ook lokale fintech-bedrijven (denk aan bunq, Knab) kunnen op dit veld kansen pakken rondom betalingsverkeer in vreemde valuta.
‘Wauw’-feit om te onthouden
Uit een recent rapport: Mobiliseren we slechts 2% van het geld dat tot nu toe ‘verstopt’ lag (geschat op 400 miljard dollar wereldwijd), dan levert dat 8 miljard dollar aan transacties op — en alleen al aan btw-opbrengsten bijna 1,6 biljoen dollar. Dat is bijna de helft van de jaarlijkse btw-inkomsten van Nederland. zelfs als je met een foutmarge rekent — dat zet serieus zoden aan de dijk.
Samenvatting: dollars in beweging krijgen heeft brede impact
het verhaal leert ons: beleid om ‘matrasdollars’ aan de oppervlakte te krijgen, is complex — het vergt bestuurlijke lef, strakke regelgeving, en een flinke dosis vertrouwen van burgers en ondernemers. Monitor de actualiteit, toets uw eigen positie, en let op bewegingen bij de fiscus. In 2025 blijven oldschool cash en digitale euro’s zo toch dichterbij elkaar liggen dan ooit.