In december 2015 werd bij toeval duidelijk hoe onvoorstelbaar groot de middelen zijn waarover een koninklijke familie als die van Qatar kan beschikken. wat begon als een skiongeluk op de Marokkaanse Atlasbergen, mondde namelijk uit in een nachtelijk luchtverkeerdrama op de luchthaven van Zürich — met maar liefst negen privé-Boeing 747’s, allemaal onderweg met één bestemming: de beste medische zorg voor de ex-emir, Hamad bin Khalifa Al Thani.
Dit verhaal klinkt haast als een film, maar laat vooral zien hoe een incident aan de andere kant van de Middellandse Zee het Zwitserse luchtruim compleet op z’n kop kan zetten. Het is een soort domino-effect — één misstap in Marokko zorgde bij de Zwitserse luchtverkeersleiding voor een stressavond die nog lang niet vergeten is.
Realistisch? Een ongeluk met koninklijke gevolgen
Het gebeurde tijdens de wintervakantie van de Qatarese ex-emir in de Atlas. Hamad bin Khalifa Al Thani (toen 63 jaar) brak bij een val zijn been, volgens Morocco World News. Niets nieuws onder de witte zon zou je zeggen — tot bleek dat de blessure dusdanig ernstig was dat zijn medische team onmiddellijk vertrek richting Zwitserland adviseerde. Want als je ziekenhuiszorg op het hoogste niveau wilt, is Zürich natuurlijk the place to be.
En dus vertrok er direct een Boeing 747 van de koninklijke familie richting Zwitserland. Alleen: deze emir reist nooit alleen. In totaal werden er nog acht (!) Boeings ingeschakeld. Negen toestellen dus — allemaal van Qatar Amiri Flight, en allemaal privé.
Zurich stond perplex
Van een rustig nachtje op Zurich Airport was op dat moment geen sprake meer. Niet één, niet twee, maar in totaal negen Queen-of-the-sky-toestellen vroegen halsoverkop om een landingsslot — op een tijdstip waarop men normaal vooral nachtrust gunt aan buurtbewoners. Zes vliegtuigen uit Doha, aangevuld met drie andere, maakten gezamenlijk hun approach.
Volgens The Guardian bracht deze operatie paniek bij de luchtverkeersleiding. Nog los van het geluidsprobleem was er natuurlijk het logistieke vraagstuk: waar laat je zoveel reusachtige vliegtuigen? De Zwitserse autoriteiten moesten met spoed een ontheffing verlenen voor nachtelijk vliegverkeer — iets wat zelden of nooit gebeurt op Zurich-Kloten.
Wie zaten er allemaal in al die toestellen?
Rondom zo’n evacuatie draait het allang niet meer alleen om de patiënt. Geheel volgens Qatarese traditie werden complete teams ingevlogen: privéartsen, bodyguards, persoonlijke assistenten, familieleden… De lijst was langer dan de gemiddelde personeelslunch bij Randstad. ieder toestel had een eigen taak, van het vervoeren van medische apparatuur tot het waarborgen van het comfort van de familie, de VIP’s en het noodzakelijke ondersteunend personeel.
De private vloot van de familie Al Thani: maatwerk in het kwadraat
Slechts een handjevol mensen in Nederland hebben ooit een privéjet van dichtbij gezien — laat staan iets als de Qatar Amiri Flight. Het gaat hier om meer dan luxe: de Boeings zijn uitgerust met medische suites, privévertrekken en in sommige gevallen zelfs stabiliserende ziekenhuisbedden. Vergeet leren fauteuils — denk aan volledig uitgeruste vliegende ziekenhuizen die tegelijk paleiswaardig zijn. Het decor? Veel marmer, goudaccenten en een inrichting waar zelfs het Pulitzer Hotel nog wat van kan leren.
Ter vergelijking: een commerciële Boeing 747 vervoert zo’n 400 passagiers. Nu vlogen negen toestellen, die vrijwel leeg aanvoelden, maar ingericht als allesomvattende reddingsoperatie. En dat alles, zodat één man (en zijn gevolg) snel en veilig naar Zwitserland kon worden gebracht.
Wat leert Nederland hiervan?
Dit incident is voor gewone stervelingen haast niet voor te stellen — het voelt alsof je je jas vergeet op Rotterdam Centraal en dan negen intercity’s laat omleiden. Tegelijkertijd laat het pijnlijk zien: voor sommige families kent logistiek geen grenzen en zijn er vrijwel geen beperkingen. Misschien een beetje overdreven? Zeker. Maar dit is nou precies waarom we in Nederland nog weleens grapjes maken over ‘de Zurich van de polder’ — luxe zit hier vooral in een goed kopje koffie bij de buurtbakker, niet in negen privéjets.
Heeft u trouwens ooit van dichtbij een Boeing 747 privé gezien? In Schiphol-Oost staan ze soms aan de VIP-terminal — maar om er negen tegelijk te spotten, daarvoor moet er toch wel iets geks gebeuren.
Drie praktische inzichten uit dit verhaal
- De rijkste families ter wereld bouwen aan een infrastructuur die tegen elk scenario bestand is.
- Zelfs ‘s nachts en bij uitzondering kunnen er uitsluitingen op vliegverkeer komen, als de situatie uitzonderlijk genoeg is.
- Luxe draait voor elites niet alleen om comfort, maar vooral om volledige controle in crisissituaties — met middelen waar normale mensen slechts van kunnen dromen.