De zomer van 2025 begon in Nederland vroeg en met temperaturen die doen denken aan Sevilla — en dat is geen goed nieuws voor uw auto, geloof me. Hittegolven brengen niet alleen zweet op het voorhoofd van bestuurders, maar zorgen ook voor onverwachte problemen onder de motorkap. Vooral benzineauto’s zijn gevoelig: pechhulpdiensten als ANWB weten er alles van, want het aantal oproepen schiet elk jaar in juli omhoog.
Juan José, monteur bij Garage Esbenezer in Sevilla, besloot zijn ervaring te delen op TikTok (een kanaal waar je tegenwoordig vaker praktische autotips dan dansjes ziet). Hij merkt dat bij hoge temperaturen vooral benzinemotoren last krijgen van drukopbouw in de tank. Dat zorgt voor kleine ongemakken, maar soms ook voor gevaarlijke situaties.
Let op: dit doen hoge temperaturen met uw benzinetank
Juan José legt uit: “Het probleem is heel simpel: de benzinetank warmt flink op en benzine verdampt snel. Daardoor ontstaat er druk in de tank, die je hoort als je het klepje opent — soms sist het hard, alsof er lucht ontsnapt.” Soms spuit er zelfs een beetje benzine uit, wat helemaal niet de bedoeling is. dit gebeurt hier trouwens ook weleens bij oudere Renaults en Peugeots, merkte ik zelf vorige week nog op parkeerplaats P+R Amsterdam Noord.
Die druk in de tank ontstaat doordat de benzine bij warmte vluchtiger wordt en zoveel damp afgeeft dat het in de tank niet meer weg kan. Natuurlijk heeft elke moderne auto veiligheidskleppen en een canisterklep (in het Nederlands meestal ‘actieve koolstoffilter’ genoemd) om die dampen veilig af te voeren. De bedoeling? Die dampen worden naar de motor geleid en daar samen met lucht gewoon netjes verbrand. Geen geknoei op het asfalt of in de lucht.
Praktisch: waar moet u op letten?
- Hoort u gesis als u de tankdop opent, of komt er brandstof mee naar buiten? Dan kan er iets mis zijn met de koolstoffilterklep.
- Leeg nooit uw tank tot ver onder het minimum — warme lucht boven weinig benzine versnelt verdamping.
- Vul bij voorkeur ’s ochtends of ’s avonds — dan is de temperatuur lager.
- Merk je rijproblemen of vreemde geuren in de auto? Laat het systeem dan direct nakijken bij een betrouwbare garage.
Waarom is dit belangrijk?
Kort gezegd: als de canisterklep niet goed functioneert, ontsnappen schadelijke benzinedampen. Die zijn niet alleen slecht voor het milieu — in stedelijke wijken als Rotterdam-Zuid worden luchtkwaliteitsnormen toch al vaak overschreden — maar kunnen ook voor gevaar zorgen. In extreme gevallen kan overdruk zelfs lekkage of brand veroorzaken. Dat klinkt als een bijzonder slecht plan als u op weg bent naar Zandvoort of lekker tussen de files staat op de A10.
Juan José sluit af met een duidelijke waarschuwing: “Heeft u deze verschijnselen? Laat het systeem controleren — het kan gevaarlijk zijn.” In Nederland is een check bij een keurmerk-garage zo gedaan. De meeste monteurs kunnen direct controleren of het filter en de klep werken zoals het hoort.
Tot slot: laat die hitte uw auto niet verrassen
Een auto onderhouden bij tropisch weer vraagt om aandacht voor details — zo voorkomt u grotere problemen. En wees eerlijk, dat spaart u zo weer een middag in de wachtruimte van Profile of Vakgarage. Bonustip: vul eens koud water bij de ruitenwisservloeistof, want die verdampt net zo hard!